Mulai Dengan Bismillah Baru Hidup Anda Berkat

Isnin, 14 November 2011

KHUTBAH KEDUA



الحمد لله وليِّ التوفيق والإصابة، أحمده - سبحانه - خصَّ من شاء من عباده بالحجِّ المبرورِ والمغفرة والإنابة، وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له شهادةً نرجُو بها من الرحمن دعوةً مُجابة، وأشهدُ أن نبيَّنا محمدًا عبدُ الله ورسوله ذو القدرِ العليِّ والذاتِ المُهابَة، خيرُ من درَجَ على ثرَى أمِّ القُرى والمدينةِ طابَة، صلَّى الله عليه وعلى آلهِ الأطهارِ ذوِي المكارِمِ والنجابَة، وصحبِه الأخيار أُولِي النفوس الأبِيَّةِ المُستطابة، والتابعين ومن تبِعهم بإحسانٍ إلى يوم الدين، وسلَّم تسليمًا كثيرًا.أما بعد،
Wahai hamba-hamba Allah!
Bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Berpeganglah kamu dengan simpulan yang terikat teguh (Aqidah). Ketahuilah sekelian yang hadir (semoga kamu dirahmati Allah) bahwasanya Allah Ta’ala telah mengutuskan rasulNya Muhammad s.a.w agar kamu semua mengikutinya dan mematuhinya. Maka bergembiralah bagi mereka yang mendokong dakwahnya dan seruannya dan beruntung serta berjayalah mereka yang memurnikan segala yang disuruhnya dan menjauhi segala yang ditegahnya.
Wahai para jemaah Haji sekelian!
Setelah selesai menunaikan ibadah Haji, sebahagian dari kamu akan menuju ke bumi Madinah untuk menziarahi Masjid Nabi s.a.w. Itulah antara lokasi yang digesa dan dianjurkan untuk dilawati. Tahniah kepada sesiapa yang telah dan bakal menziarahinya. Namun perlu diingat ia bukanlah termasuk dari kalangan perkara-perkara yang merupakan wajib haji atau rukunnya. Jika tidak melaksanakannya pun tidak mengapa. Haji yang dilakukan tetap sempurna dan sah. Namun, peluang menziarahi Masjid Nabi s.a.w ada baiknya tidak dipersia-siakan. Sesiapa yang menziarahinya dengan penuh keimanan dan pengharapan maka akan diganjari Allah dengan sebaik-baik ganjaran kerana bukankah Madinah Munawwarah itu merupakan tempat kembalinya Iman dan tempat penghijrahan Nabi s.a.w ? Selawat dan salam yang paling sempurna dan lengkap buat Baginda.
Para jemaah Haji sekelian!
Bagi mereka yang bakal menziarahi bumi hijrah Nabi s.a.w haruslah diingat kepentingan mengikuti sunnah Baginda, menuruti sunnah sahabat-sahabat Baginda dan menghayati sirah kehidupan Baginda s.a.w Sesungguhnya pada mengikuti sunnah Rasulullah s.a.w itu terdapat hidayah, kebaikan dan kejayaan. Pada berpegang kepada sunnah Baginda s.a.w juga terdapat cahaya yang menerangi umpama mentari yang menyinar, bak permata yang begemerlapan yang menghilangkan kegelapan yang timbul akibat kebejatan dan penyelewangan Aqidah. Begitu juga sunnah Baginda s.a.w penuh dengan tauladan akhlak mulia dan peribadi unggul dalam membina jatidiri ummah dalam kehidupan bermasyarakat yang produktif. Allah Ta’ala telah memberi amaran yang keras terhadap mereka yang mengingkari atau menyalahi sunnah Nabi s.a.w. Firman Allah Ta’ala dalam surah al-Nur ayat 63 :
فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
“Oleh itu, hendaklah mereka yang mengingkari perintahnya, beringat serta berjaga-jaga jangan mereka ditimpa bala bencana atau ditimpa azab seksa yang tidak terperi sakitnya.”

Antara tuntutan mentaati dan menyayangi Baginda s.a.w adalah dengan mempelajari tentang adab-adab menziarahi Masjid Nabawi dan tatacara mengucapkan salam kepada Baginda s.a.w dan para sahabat Baginda serta adab-adab tinggal di Madinah al-Muwarrah yang penuh dengan lingkungan keberkatan dan kerahmatan.
Akhir sekali, pesanan buat saudara-saudaraku yang beriman! Kini kamu berada ambang perpisahan dengan lembah wahyu dan tempat lahirnya risalah kenabian. Maka kita tidak punya waktu untuk dibazirkan. Doa yang bakal diulang-ulang dengar dari telinga ke telinga dan doa yang mengiringi perpisahan bersama tautan ukhuwwah yang lestari dan abadi : Kami menitipkan kepada Allah agamamu dan segala amanahmu dan pengakhiran segala amalanmu. Semoga Allah menambah kepadamu dengan taqwa, mengampuni dosamu, menghapuskan segala keburukanmu, memurnikan cita-citamu, menyampaikan hasrat dan tujuanmu, menjadikan hajimu Mabrur, Usaha kamu yang disyukuri, dosa yang diampuni. Semoga kamu selamat pulang ke pangkuan keluarga dalam keadaan selamat sejahtera, beroleh ganjaran dan pahala dan tidak kecewa, gembira dan ceria, ketaatan yang dilakukan sentiasa dan selamanya, dan istiqmah dalam melaksanakannya. Sesungguhnya Dialah Allah Tuhan Yang Maha Mendengar lagi Maha Menerima Permohonan.
Selawat dan salam yang terindah buat junjungan mulia, Rasul pilihan akhir zaman, sebagaimana perintah Allah dalam surah Al-Ahzab ayat 56 :
إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
“Sesungguhnya Allah Ta’ala dan para Malaikatnya berselawa ke atas Nabi. Wahai orang-orang yang beriman, selwat dan salamlah ke atas Baginda s.a.w sebanyak-banyaknya.”
Begitu juga Nabi s.a.w bersabda :
من صلى علي صلاة صلى الله عليه بها عشرا
“Barangsiapa yang berselawat ke atasku sekali maka Allah akan berselawat untuknya sepuluh kali.”
[Hadith riwayat Muslim dari Abdullah bin Umar r.a]

صلَّى عليك الله ما قرأَ الورَىآيَ الكتابِ وسُورةَ الفُرقانِمِنَّا السلامُ عليك ما هبَّ الصَّبَافوقَ الرُّبَى وشقائقِ النُّعمانِاللهم صلِّ على محمدٍ وآلهِ وأزواجِه وذريَّته، كما صلَّيتَ على إبراهيم، إنك حميدٌ مجيد، وبارِك على محمدٍ وآلهِ وأزواجِه وذريَّته، كما بارَكتَ على إبراهيم وعلى آل إبراهيم في العالمين، إنك حميدٌ مجيد، وارضَ اللهم عن الأئمة الأربعةِ الخلفاء الراشدين، الأئمةِ المهديين: أبي بكرٍ، وعمر، وعثمان، وعليٍّ، وعن سائر الصحابة والتابعين، ومن تبِعَهم بإحسانٍ إلى يوم الدين، وعنَّا معهم برحمتك وكرمك يا أكرم الأكرمين.
اللهم أعِزَّ الإسلام والمسلمين، اللهم أعِزَّ الإسلام والمسلمين، اللهم أعِزَّ الإسلام والمسلمين، وأذِلَّ الشرك والمشركين، وسلِّم الحُجَّاج والمُعتمِرين، وسلِّم الحُجَّاج والمُعتمِرين، وسلِّم الحُجَّاج والمُعتمِرين، والمُسافِرين في برِّك وبحرِك وجوِّك أجمعين.اللهم آمِنَّا في أوطاننا، اللهم آمِنَّا في أوطاننا، وأصلِح ووفِّق أئمَّتنا وولاةَ أمورِنا، وأيِّد بالحقِّ إمامَنا ووليَّ أمرنا.

اللهم وفِّق إمامَنا خادمَ الحرمين الشريفَين لما تحبُّ وترضى، وخُذ بناصيَته للبرِّ والتقوى، وهيِّئ له البِطانةَ الصالحة التي تدلُّه على الخير وتُعينُه عليه، اللهم وفِّقه ووليَّ عهده وإخوانَهم وأعوانَهم إلى ما فيه صلاحُ الإسلام والمسلمين، اللهم اجزِهم خيرَ الجزاءِ وأوفرَه جزاءَ ما قدَّموا ويُقدِّمون لخدمةِ حُجَّاج بيتك الحرام.
اللهم اجعل ذلك في موازين أعمالهم وصفحات حسناتهم يا ذا الجلال والإكرام.اللهم وفِّق جميعَ وُلاة أمور المسلمين لما تحبُّ وترضى، وخُذ بنواصِيهم للبرِّ والتقوى، واجعلهم لشرعِك مُحكِّمين، ولسنَّة نبيِّك - صلى الله عليه وسلم - مُتَّبعين، ولأوليائك ناصِرين.
اللهم أصلِح أحوالَ المسلمين في كل مكان، اللهم أصلِح أحوالَ المسلمين في كل مكان، اللهم اكشِف الغُمَّة عن هذه الأمة، اللهم اكشِف الغُمَّة عن هذه الأمة، اللهم اكشِف الغُمَّة عن هذه الأمة، اللهم احقِن دماءَ المسلمين، اللهم احقِن دماءَ المسلمين، اللهم احقِن دماءَ المسلمين، واحفَظ أمنَهم وإيمانَهم واستقرارَهم في كل مكان يا رب العالمين.

اللهم أنقِذ المسجدَ الأقصى، اللهم أنقِذ المسجدَ الأقصى، اللهم أنقِذ المسجدَ الأقصى من المُحتلِّين المُعتدين، اللهم اجعله شامِخًا عزيزًا إلى يوم الدين، اللهم عليك بالصهايِنة المُعتدين، اللهم عليك بالطُّغاة الظالمين فإنهم لا يُعجِزونك، اللهم شتِّت شملَهم، وفرِّق جمعَهم، واجعلهم عبرةً للمُعتبرين يا رب العالمين.(رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ) [البقرة: 201].اللهم اغفر لفقيد الأمة الإسلامية سلطان بن عبد العزيز، اللهم اغفر له وارحمه، اللهم ارفَع درجاته في المهديِّين، اللهم ضاعِف حسناته في علِّيِّين، اللهم اخلُفه في عقِبِه في الغابِرين، اللهم اغفر لنا وله ولسائر المسلمين ولموتانا وموتى المسلمين يا رب العالمين.اللهم أنت الله لا إله إلا أنت، أنت الغنيُّ ونحن الفقراء، أنزِل علينا الغيثَ ولا تجعلنا من القانِطين، اللهم أغِثنا، اللهم أغِثنا، اللهم أغِثنا، اللهم أغِث قلوبَنا بالإيمان واليقين، وبلادَنا بالخيرات والأمطار والغيثِ العَميم.ربَّنا تقبَّل منَّا إنك أنت السميعُ العليم، وتُب علينا إنك أنت التوَّابُ الرحيم، واغفر لنا ولوالدينا ووالدِيهم وجميعِ المسلمين الأحياءِ منهم والميتين، برحمتك يا أرحم الراحمين.سبحان ربِّك ربِّ العِزَّة عما يصِفون، وسلامٌ على المُرسَلين، والحمدُ لله ربِّ العالمين.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan